donderdag 8 februari 2018

Zesde vakantiedag; donderdag

Vanmorgen in dubio wat ik zou gaan doen. Ik wilde eigenlijk naar Doesburg fietsen, maar had eigenlijk ook wel even genoeg gefietst en geslenterd.
Na mijn ontbijt nog even achter de naaimachine gekropen, maar het wilde niet echt lukken en ik wilde naar buiten.
Ik ben op de fiets gestapt met het idee om een fietsroute te van doen van 19km; "Atlas van Apeldoorn; Loenen. Loe'n, trugge in de tied
Dit boekje ligt hier bij de verschillende folders.
De start is bij de de parkeerplaats van de waterval.
Mijn gasthuis op de kaart staat. Als nummer 2 staan.
Leuk om te zien.
Ik ben gaan lopen en zag niet iets wat de doorgaan belemmerde, kon gewoon bij de waterval komen. Alleen het rechterdeel van de waterval was opgevroren.
Dus ben ik van de andere kant naar beneden gegaan en veel foto's gemaakt.


Hier er maar een paar van.
Toen ben ik aan de linkerkant langs het water gaan lopen, tot ik rechts een groene pijl zag en dacht laat ik die een tijdje volgen. Met GPS kom ik toch altijd bij mijn fiets.
Deze bomen lagen op het pad en ben door de bosje gelopen. Ik zag dat meer mensen voor me waren geweest die dat ook gedaan hebben.
Vele boomstammen liggen te wachten tot ze opgehaald worden om iets anders te worden.
Dit heet een lachende selfie! Wat is dat toch lastig als je alleen ben en niet alleen omgeving foto's erop wilt hebben. Al zeg ik het zelf; goed gelukt.
Het pad kwam bij het spoor uit, waar in het seizoen de stoomtrein rijd. Ik zag er iemand langs lopen en ben dat ook gaan doen, tot het perron in Loenen.


Ik ben niet betrapt en er kwam geen trein aan. Er stonden alleen treinstellen in "stalling".
Daarna over een mooi pad over de Loenense Enk.
Hier zag ik opeens een schat, zonder dat ik aan het zoeken was.

Doordat het niet begroeid is, viel die erg op.
Verder kwam ik weer een van de omgevallen bomen tegen.
Heel bijzonder in zo'n rij bomen, dat er dan één neer gaat.
Kreeg zo'n associatie met mensen...
Ik kwam bij een boerderij uit en zag dat ik zonder dat ik het wist uit kwam bij het boerenerf de Groote Modderkolk. Weer een van mijn to-do lijst af kunnen strepen. 
Het was tegen 12 uur en heb een lekker stuk appeltaart op met koffie. Zo kon ik er weer even tegen aan. Het is een boerderij van Natuurmonumenten; het is een zorgboerderij en er is een oud Hollands ras; het brandrode rund . Die stonden nu op stal.
Nog een stukje lopen naar de waterval, waar mijn fiets op mij wacht.
Ja hij was er nog, het is tegen half 1 maar ik wil nog wel even naar de kleine waterval.
Die is 1,1 km de ander kant op. Hier ligt een fietspad naast.
De kleine waterval is een verdieping kleiner.

Iets verderop (staat niet op de foto) was een steen en een boomstam in het water, zodat je over kon stappen. Heen lukte wel, maar de boomstam was glad en de steen klein. Ik durfde niet meer terug.
Bovenin kon je net door het water naar de overkant, was niet te diep. Gelukkig kon ik zo weer droog naar de overkant.
In het water lag ook een tak, bedekt met ijs.
Het fietspad verder gevolgd en kwam langs de achterkant van het Ereveld. Ik herkende de witte muur en zag toen ik daar was dat er een pad achterliep. Grappig dat ik daar vandaag overheen reed.
Iets verderop hoorde en zag ik een zwarte specht, met een heel bijzondere roep.
Om iets over enen was ik thuis en heb mijn maaltijd van dinsdag opgewarmd.
Het was bevroren, ik had het buiten neergezet.
Maar warm wat het heerlijk.
Nog even wat geborduurd.
Tegen 3en weer op de fiets gestapt; om de route af te maken.
Hotel Vrijenberg was ik 's ochtends al langs gefietst, nu ook bij (4) Kasteel ter Horst gestopt.
En de (5)Coöperatieve Landbouwvereniging.
Bij de (6) spoorlijn was ik 's ochtends geweest.
Ook langs (7) de Stoom-zuivelfabriek "de Gelderlander" langs gefietst.
Daarna langs het kanaal langs de Middelste Molen (papierfabriek museum), naar Eerbeek.

Ik hou van schaduwen.
IJs op het kanaal.
Hier kwam ik langs een waterval, later zag ik dat het bij de Oliemolen hoorde.
Hier zijn we eerder geweest.
In Eerbeek bij de Plus wat boodschappen gedaan; waaronder gerookte zalm.
Via knooppunt 96 richting huis. Hier kwam ik langs het park Coldenhoven over een fietspad tegen de zon in. Het fietspad kwam langs de heide. Daar even gestopt om een mandarijn te eten, op een bijzonder bankje, die ik ook net had gekocht. 
De zon ging steeds verder zakken. Dit was rond half 5 - 5 uur.
Een brede, maar lage boom.
Ik bleef foto's maken.
Het bankje...tot snel...
Naar huis, het werd ook koud om op het bankje te blijven zitten.
Thuis, met een kop thee, nog wat gehandwerkt.
Een een recept opgezocht;
met gerookte zalm, gebakken champignons, paprika en smeerkaas.
Heerlijk!
Na de afwas, achter mijn blog gekropen. Een avond vullend programma om vandaag in woord en beeld te kunnen plaatsen.
Veel plezier met mijn dag herbeleven xxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Weer thuis

Vanmorgen alles weer meenemen naar huis. Na het ontbijt met een eitje van de Dalenk en een broodje van gisteren en wat gewoon brood nemen...